10 råd til at håndtere og undgå dårlige betalere

 

 

Enhver virksomhed bør have en detaljeret politik for kredithåndtering. Du kan bruge disse råd til at håndtere og undgå dårlige betalere som supplement til eksisterende retningslinjer, eller som udgangspunkt for at oprette nye.

  1. Vær bevidst om hvem du gør forretning med
    Kontroller at du gør forretning med den rigtige virksomhed – brevpapiret er en god måde at tjekke dette på; kreditvurderinger, fakturaer og al anden skriftlig korrespondance bør have samme afsender.

  2. Udfyld en kreditansøgningsformular
    Ligesom du foretager de nødvendige kreditvurderinger, når du indleder samarbejde med en nye kunde, skal du ikke være bange for at bede om grundlæggende virksomhedsinformationer. Dette vil hjælpe dig med at vurdere, om den risiko, du løber ved at give kredit, er investeringen værd.

  3. Fastlæg klare forretningsforhold og -betingelser
    Vær sikker på at din nye kunde underskriver og er indforstået med dine forretningsbetingelser, før I begynder at handle. Det er f.eks. for sent først at nævne betalingsbetingelserne, når fakturaerne sendes.

  4. Fastsæt korrekte kreditforhold og limits
    Ved du mere om kundens forretning og finansielle historie, har du bedre forudsætninger for at give passende kreditforhold og limits. Det kan gøres ved hjælp af en kreditforsikringsaftale eller ved at foretage kreditvurderinger, når du indgår i et nyt samarbejde. Fastlæg klare betalingsbetingelser og vær sikker på, at de bliver kommunikeret tydeligt til kunden.

  5. Før en skarp kreditkontrol
    Udfærdig en grundig procedure for kreditkontrol og overvåg dagligt jeres udeståender. Lav en klar handlingsplan for hvad der skal gøres, og hvem der er ansvarlig, så du bevarer overblikket over dine tilgodehavender.

  6. Bevar kontakten
    Vær høflig, professionel og vedholdende. Hold kontakten ved lige og overhold din del af aftaler og deadlines.

  7. Vær proaktiv
    Vent ikke på at noget går galt. Kontakt kunden forud for betalingsfristen for at sikre, at der ikke er tvivlsspørgsmål eller betalingsvanskeligheder.

  8. Hurtig og bestemt opfølgning
    Hvis en betalingsfrist overskrides, følg da op på kunden med det samme for at sikre, at betalingen overholdes.

  9. Undgå checks
    Bed kunden om at betale via elektronisk overførsel.

  10. Hav en aftale med en tredjepartsinkassoudbyder
    Hvis en indbetaling udebliver, bør du have et fast tidspunkt i handlingsplanen for, hvornår næste skridt tages. Har du en tredjepartsinkassoudbyder, signalerer du sagens alvor overfor kunden.

​ ​​