Sådan får du styr på dårlige betalere

 

 

Tilgodehavender, der ikke betales til tiden, er en tilbagevendende udfordring hos de fleste virksomheder og giver ofte udfordringer i relation til cashflow'et. Derudover tager det tid og har negativ indflydelse på din profitabilitet.

Overvåg indbetalinger og forebyg sene indbetalinger - det hjælper dig til at drive din virksomhed mere effektivt.

Der findes flere måder at gøre dette på, og som vil hjælpe dig med både at undgå overskredne betalingsfrister og håndtere de tilfælde, der eventuelt opstår.

Hold øje med advarselssignalerne

 
Du kan opdage tegn på, at en betaling vil blive forsinket allerede på et tidligt stadie. Det kan bl.a. være:
 
  • Køber rykker ofte og med korte intervaller for varens levering
  • Etablering af konto med store køb inden for relativ kort tid
  • Ordren er ude af proportion med virksomhedens forretningsomfang
  • Virksomheden forsøger ikke at forhandle om prisen, men accepterer uden betænkning den angivne pris
  • Virksomhedens officielle adresse er en postboks-adresse
  • Køber placerer sin ordre via mobiltelefon eller en e-mailadresse, som ikke tilhører virksomheden
  • Virksomhedens adresse og postboks-adresse er ikke placeret i det samme område
  • Hyppige ændringer i virksomhedsnavnet
  • Køber ønsker selv at afhente varerne ved dit varelager
  • Adressen for levering af varen er ikke den samme som virksomhedens officielle adresse
  • Hyppig udskiftning af revisorer eller slet ingen brug af revisorer
  • Hyppige ændringer i ledelsen og flytning af domicil. Ændringerne bliver ikke officielt registreret
  • Pludselig fald/stigning i antallet af indkomne ordrer
  • Kontaktpersonerne er utilgængelige
 
Hvis din kunde viser nogle af disse tegn, så husk at øjeblikkelig handling kan gøre hele forskellen.